تک ماده چیست

تک ماده چیست

تک ماده در زبان فارسی به چند معنی مختلف می تواند اشاره داشته باشد که در زمینه های مختلف به کار می رود.تک ماده معمولا به قانونی درسیستم
 آموزش و پرورش ایران اشاره دارد که به دانش آموزان مقطع متوسطه کمک می کند تا در صورت عدم موفقیت در یک درس بتوانند به پایه بعدی صعودکنند.

تک ماده چیست ؟

تک ماده در سیستم آموزش و پرورش ایران به قانونی اشاره دارد،که به دانش آموزان دوره متوسطه امکان می دهد در صورت نمره نیاوردن در یک یا دو درس با استفاده از شرایط خاص ورعایت برخی ضوابط ، به پایه بالاتر ارتقا پیدا کنند و مردود نشوند این قانون به این صورت عمل می کند که اگر دانش آموز در یک درس نمره قبولی کسب نکند،ولی میانگین نمرات سایر درس هایش بالا باشد(معمولا10یا بالاتر)می تواند بااستفاده از تک ماده در آن درس مردود نشده و به سال بعدی برود.
این قانون برای کاهش میزان تکرار پایه و کمک به دانش آموزانی که ممکن است در یک درس خاص مشکل داشته باشند،ایجاد شده است. البته این امکان محدودیت هایی نیز دارد و برای تمامم دروس یا شرایط خاص اعمال نمی شود.

تک ماده در آموزش و پرورش به چه صورت است

1-دانش آموزانی که در یک یا دو درس نمره قبولی کسب نکرده اند (نمره کمتراز 10) اما میانگین نمرات سایر درس هایشان بالاتر از حد معین(معمولابالاتر از10) است می توانند از تک ماده استفاده کنند.
تک ماده به صورت محدود در طول دوره تحصیلی قابل استفاده است.دانش آموزان معمولا در هر مقطع تحصیلی می توانند در یک یا دو درس از تک ماده استفاده کنند

2-اگر دانش آموزان در یک درس نمره قبولی کسب نکرده باشند و میانگین نمرات  دروس دیگرش بالاتر از 10 باشد نمره آن درس تا حد قبولی 10 بالابرده می شود.
این قانون به منظور افت تحصیلی و کاهش تعداد دانش آموزان مردود شده اجرا می شود و به دانش آموزان کمک می کند تا به جای تکرار یک سال تحصیلی به دلیل عدم موفقیت در یک یا دو درس به سال بعدی بروند.

دلایل اهمیت تک ماده

1-کاهش فشار روانی بر دانش آموزان : بسیاری از دانش آموزان ممکن است به دلیل مشکلات موقتی مانند بیماری ،مشکلات خانوادگی، یا استرس امتحانات نتوانند  در یک یا دو درس به نمره قبولی دست پیدا کنند. تک ماده به این دانش آموزان فرصت می دهد تا بدون نیاز به تکرار یک سال تحصیلی به تحصیل خود اداه دهند و از بار روانی مردود شدن کاسته شود.
2-حمایت از دانش آموزان با توانایی های مختلف : همه داشن آموزان توانایی های یکسانی در تمام دروس ندارند.برخی ممکن است در دروس نظری ضعیف تر و در دروس عملی یا هنری قوی تر باشند.تک ماده به این دانش آموزان کمک می کند تا با تقویت نقاط قوت خود و جبران ضعف ها بدون
نیاز به تکرار پایه جلوگیری می شود و دانش آموزان به طور پیوسته به تحصیل ادامه می دهند.
3-ارتقای عدالت آموزشی : این قانون به عنوان یک ابزار حمایتی در سیستم آموزشی عمل می کند و به دانش آموزانی که در شرایط سخت تری قرار دارند،فرصت ادامه تحصیل و پیشرفت می دهد.این امر م یتواند به تساوی بیشتر در فرصت های آموزشی منجر شود.
4-کاهش هزینه برای دانش آموزان : تکرار یک سال تحصیلی برای خانواده ها می تواند از نظر مالی و زمانی هزینه بر باشد،تک ماده به کاهش این هزینه ها کمک می کند، زیرا دانش آموز بدون نیاز به تکرار سال تحصیلی می تواند به پایعه بعدی منتقل شود
در مجموع تک ماده ابزاری است که با هدف ایجاد توازن و حمایت از دانش آموزان نقش مهمی در کاهش مشکلات تحصیلی و روانی ایفا می کند و به پایداری و پیوستگی سیستم آموزشی کمک می کند.

تبصره چیست

در سیستم آموزش و پرورش ایران تبصره به توضیحات یا شرایط خاص اشاره دارد که به مفاد اصلی قوانین مقرارت، با آیین نامه های آموزشی  اضافه می شود.این تبصره ها معمولا برای روشن کردن یا محدود کردن مفاد اصلی قانون به کار می روند می توانند شامل جزئیات و استثنائات خاصی باشند که برای اجرای بهتر و دقیق تر قوانین لازم است

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد