ترمیم معدل

ترمیم معدل

ترمیم معدل به معنای بهبود یا افزایش میانگین نمرات دانش آموز یا دانشجو در یک دوره تحصیلی است.این یک روش است که افراد می توانند نمرات پایین خود را جبران کنند.از این روش افرادی که دیپلم از سال 84 و پیش دانشگاهی ازسال 91 گرفته اند می توانند در جهت افزایش نمرات خود استفاده کنند.

ترمیم معدل چیست ؟

ترمیم معدل به فرآیندی گفته می شود که در آن دانش آموزان یا دانشجویان فرصتی دارند تا نمرات خود را در امتحاناتی که قبلا گرفته اند ،بهبود بخشند.این اکان بیشتر برای افرادی که در امتحانات نهایی نتایج مطلوبی کسب نکرده اند یا قصد دارند نمرات خود را برای ورود به مقاطع بالاتر یا دانشگاه های بهتر افزایش دهند فراهم می شود.
ترمیم معدل یک فرآیند اجباری نیست اگر که نیاز به ترمیم معدل ندارید شرکت در آن نتیجه ای ندارد اما اگر معدل و نمرات پایینی دارید عقلانی این است که در این امتحانات شرکت کنید و نمرات بالاتری بتوانید کسب کنید.
این آزمون از سال 1394 طبق قانون جدید آموزش پرورش آزمونی با نام معدل ترمیمی طراحی شده است دانش آموزان کنکوری که نمرات امتحان نهایی بالایی ندارند با شرکت در این آزمون می توانند نمره بالایی کسب کنند


شرایط شرکت در آزمون ترمیم معدل

شرایط شرکت در این آزمون به مجموعه ای از قوانین بستگی دارد که توسط آموزش و پرورش یا سازمان های مربوطه تعیین می شوند

1-مقطع تحصیلی : ترمیم معدل فقط برای فارغ التحصیلان دیپلم نظام جدید که در امتحانات نهایی شرکت کردند امکان پذیر استو رشته های نظری 
تجربی،انسانی،ریاضی می توانند در این آزمون شرکت کنند.
2-نوع امتحانات : ترمیم معدل فقط برای امتحان نهایی پایه دوازدهم امکان پذیر است.یعنی این امتحانات باید به صورت سراسری و نهایی برگزار شده باشند.
3-دفعات مجاز : معمولا دانش آموزان فقط یکباربرای هر درس می توانند در ترمیم معدل شرکت کنند. اگر فردی در امتحان ترمیم معدل نمره 
پایین تر نسب به نمره قبلی کسب کنمد همان نمذه قبلی محفوظ خواهد ماند و نمره پایین تر ثبت نخواهد شد.
4-زمان شرکت در ترمیم معدل : معمولا فارغ التحصیلان می توانند در هر نوبت امتحانی (خرداد،شهریور،دی )که امتحانات نهایی برگزار می شود ،برای ترمیم معدل ثبت نام کنند،بلافاصله بعداز فارغ التحصیلی یا شرکت در کنکور می توانند ادام به ثبت نام در آزمون بکنند.
5-نحوه ثبت نام : باد به آموزش و پرورش منطقه یا شهری که در آن فارغ التحصیل شدید مراجعه کنید و درخواست ترمیم معدل بدهید.فرم های مربوطه را پر کنید و همچنین ممکن است نیاز به ارائه مدارک تحصیلی (دیپلم و کارنامه نهایی )داشته باشید.
6-هزینه ها : برای شرکت در آزمون ترمیم معدل باید هزینه ای بابت ثبت نام و شرکت در امتحانات پرداخت کنید.این هزینه متناب با هر درس متفاوت است.
7-نمرات جدید : نمره ای که در ترمیم معدل بدست می آورید فقط برای بهبود سوابق تحصیلی شما استفاده می شود.اگر نمره جدید بهتر از نمره
قبلی باشد،در کارنامه نهایی و سوابق تحصیلی  شما ثبت می شود.در غیر این صورت نمره قبلی باقی می ماند.
8-شرکت در کنکور : افرادی که قصددارند از نمرات ترمیم شده در کنکور سراسری استفاده کنند .باید مطمئن شوند که این نمرات در زمان مناسب به سازمان سنجش ارسال شده و سوابق تحصیلی آن ها بروز رسانی می شود.


چه کسانی مجاز به شرکت در آزمون ترمیم معدل هستند

1-داوطلبانی که دیپلم نظام جدید دارند
2-داوطلبانی دیپلم فنی حرفه ای نظام جدید دارند
3-فارغ التحصیلان دیپلم  شاخه های نظری قبل از 1384
4-فارغ التحصیلان دیپلم فنی و حرفه ای نظام قدیم
5-طلاب حوزه های علمیه که دارای سطح یک حوزه هستند.


مدارک لازم برای ثبت نام در آزمون ترمیم معدل

1-کارت ملی و شناسنامه : ارائه کپی کارت ملی و شناسنامه برای احراز هویت
2-مدرک تحصیلی : مدرکی که معدل دیپلم و پی شدانشگاهی شما را نشان می دهد
3-عکس پرسنلی : عکس 3*4 جدید متناسب با ویژگی هایی که از سوی آموزش و پرورش اعلام شده
4-رسید پرداخت هزینه : پرداخت هزینه آزمونو ارائه رسید آن
5-فرم ثبت نام : فرم های مربوط به ثبت نام که باید دقیق پر شود
6-مدرک مربوط به شرکت در دوره های ترمیم معدل : اگر آموزش های تکمیلی یا کلاس های مرتبط شرکت کرده اید

آزمون ترمیم معدل در سال چند بار برگزار می شود ؟

این آزمون ها در سال دو یا سه بار برگزار می شود و داوطلبان می توانند در هر نوبت شرکت کنند و دروس موردنظر خود را امتحان بدهند.
دانش آموزان برای ثبتنام باید به سایت my.medu.irمراجعه کنند.
1-نوبت امتحانات دی ماه
2-نوبت امتحانات خردادماه
3-نوبت امتحانات شهریور ماه


دلایل اهمیت ترمیم معدل

1-تاثیر مستقیم کنکور سراسری : باتوجه به اینکه تاثیر معدل در کنکور سراسری قطعی است،نمرات دروس امتحان نهایی به طور مستقیم بررتبه و شانس قبولی در دانشگاه تاثیر می گذارند.بنابراین دانش آموزان با ترمیم معدل می توانند شانس خود را در کسب رتبه بالاتر افزایش بدهند.

2-بهبود فرصت های قبولی در رشته های پر طرفدار : در رشته های پر طرفدار مثل پزشکی،مهندسی و حقوق که رقابت زیادی برای پذیرش وجود دارد، 
معدل بالا می تواند تاثیر زیادی بر پذیرش داشته باشد.ترمیم معدل به دانش آموزان کمک می کند تا نمرات خود را بهبود بخشیده و شانس قبولی در 
این رشته ها را افزایش دهند.

3-جبران نمرات پایین : دانش آموزانی که در امتحانات نهایی به هر دلیلی نمرات مطلوب کسب نکرده اند با شرکت در آزمون ترمیم معدل می توانندنمرات پایین خود را جبران کرده و معدل کل خود را بهبود دهند.

4-کاهش استرس : بسیاری از دانش آموزانی که به دلیل نمرات پایین در درس های خاص استرس دارند این امکان باعث کاهش استر آن ها می شود.

5-تاثیر برثبت نام دانشگاههای بدون کنکور : برخی از دانشگاه ها که پذیرش آن ها براساس سوابق تحصیلی است بیشتر بر معدل دیپلم تاکید دارند،بنابراین ترمیم معدل شانس پذیرش در این دانشگاه ها را افزایش می دهد.


ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد