تفاوت تراز و رتبه در کنکور

تفاوت تراز و رتبه در کنکور

تراز کنکور چیست ؟ 

تراز کنکور یک مفهوم کلیدی در سیستم سنجش و پذیرش دانشجو در کشور ماست که نشان دهنده عملکرد دانش آموز یا داوطلب در آزمون کنکور نسبت به دیگر داوطلبان است و تراز کنکور برای هر درس به صورت جداگانه محاسبه می شود و سپس ترازکلی باتوجه به تراز هر درس محاسبه می شود و نقش مهم در تعیین رتبه داوطلب در کنکور دارد.

رتبه کنکور چیست ؟ 

رتبه کنکور از مهم ترین شاخص های سنجش عملکر داوطلب در آزمون سراسری کشور ماست رتبه کنکور تعیین کننده جایگاه داوطلب و الویت وی در مقایسه با دیگر داوطلبان است و نقش حیاتی در پذیریش داوطلب در دانشگاه ها دارد.

تفاوت تراز و رتبه چیست ؟ 
در این قسمت تفاوت رتبه و تراز بیان می کنیم و رتبه ترتیب بین داوطلبان کنکور سراسر را نشان می دهد برای مثال وقتی تعداد شرکت کننده گان در یک آزمون2000 نفر باشد و  رتبه نهایی داوطلبان بین 1تا1000 نفر مشخص می کند و رتبه تنها ترتیب سطح علمی را مشخص می کند اما تراز سطح علمی داوطلبان را با دقت بالاتری مقایسه می کند و هر سوال دارای ارزش خاصی است.هر چه میزان رتبه نهایی داوطلب پایین تر باشد عملکر داوطلب خوب بوده است ولی تراز هرچی بالاتر باشد عملکرد داوطلب خوب بوده است

برای موفقیت در کنکور تراز مهم تر است یا رتبه؟ 

برای موفقیت در کنکور هم تراز و هم رتبه باهم مهم هستند اما هریک از آن ها نقش متفاوتی در فرآیند ارزیابی و پذیرش دارند.درک تفاوت ها و اهمیت هر یک به شما کمک می کند تا به بهترین شکل ممکن برنامه ریزی کنید و عملکرد خود را بهبود ببخشید.

اهمیت تراز 
1-سنجش دقیق عملکرد: تراز نشان دهنده عملکر نسبی شما در هر درس و درکل آزمون است.این معیار به شما کمک می کند تا بفهمید در مقایسه باسایر داوطلبان چقدر خوب عمل کرده اید.
2-تاثیر مستقیم : تراز شما به طور مستقیم بر رتبه نهایی تان تاثیر می گذارد،افزایش تراز به معنای بهبود رتبه است.
3-ارزیابی نقاط قوت وضعف: با تحلیل تراز هر درس، می توانید نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کنید و برنامه های مطالعاتی خود را براین اساس تنظیم کنید
اهمیت رتبه 
موقعیت نسبی در بین داوطلبان: رتبه نشان دهنده جایگاه شما در مقایسه با سایر داوطلبان است.رتبه بالاتر به معنای موقعیت بهتر در فرآیند پذیرش است.
پذیرش در دانشگاه ها و رشته ها: رتبه معیار اصلی برای پذیرش شما در دانشگاه ها و رشته های مختلف است دانشگاه ها و رشته ها براسا رتبه داوطلبان  اقدام به پذیرش می کنند.

انتخاب رشته: براساس رتبه تان می توانید انتخاب رشته کنید.رتبه بالاتر امکان رشته ها و دانشگاه های برتر را افزایش می دهد.

7 عواملی که موجب تقویت تراز شما می شود 

1-تعداد داوطلبان کنکور
2-سطح علمی داوطلبان
3-مطالعه بیشتر
4-حل تست های کنکور
5-برنامه ریزی ها منظم
6-جمع بندی درست
7-تقویت نقاط قوت و ضعف


ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد