سهمیه ها و انواع سهمیه در کنکور

سهمیه ها و انواع سهمیه در کنکور

سهمیه کنکور چیست؟ 
اکثر دانش آموزان درک درستی از سهمیه بندی ندارند  و اشتباه فکر می کنندبرای مثال فکر می کنند که از رتبه هرفرد یک صفر می اندازند که یک باور غلط است. تعداد صندلی های هر دانشگاه ازقبل مشخص شده است و برای مثال یک دانشگاه برای یک رشته خاص 100 صندلی دارد .
برای هر سهمیه تعداد صندلی مشخص شده است و رقابت بین هر سهمیه اتفاق می افتد.

اهمیت شناخت سهمیه کنکور است؟ 
شناخت قوانین حاکم بر کنکور از اهمیت بالایی برای داوطلبان برخوردار است،باشناخت قوانین و سهمیه ای که سازمان سنجش برای شما در نظرگرفته است می تواند شانس بیشتری برای موفقیت در کنکور داشته باشید.درکارنامه هر داوطلب دونوع رتبه وجود دارد که رتبه در سهمیه و رتبه کشوری است.
ملاک مقایشه رتبه در سهمیه است زیرا که سهمیه ها باهم مقایسه می شوند.

انواع سهمیه ها در کنکور 
1-سهمیه مناطق سه گانه 
2-سهمیه ایثارگران25 درصد
3-سهمیه ایثارگران 5 درصد
4-سهمیه رزمندگان
5-سهمیه خانواده شهدا
6-سهمیه بهیاران
7-سهمیه مناطق محروم
8-سهمیه کارمندان
9-سهمیه فرزندان اساتید و هیئت علمی دانشگاه

سهمیه مناطق سه گانه 
سهمیه منطقه از اصلی ترین سهمیه های کنکور سراسری محسوب می شود،اساس در نظر گرفتن مناط میزان امکانات و رفاه آموزشی لبرای داوطلبان است.
این سهمیه به سه بخش منطقه یک،دو،سه تقسیم می شود،برای مشخص شدن سهمیه هر داوطلب محل تحصیل سه دوره آخر دبیرستان در نظر گرفته می شودو اگر دانش آموزی در سه منطقه مختلف مدارک خود را گرفته باشد آن منطقه که شرایط بهتری داشته باید برای اون در نظر می گیرند.

سهمیه ایثارگران 25 درصد 
این ظرفیت بین سه گروه همسر و فرزندان شهدا و مفقودالاثر،آزادگان ،همسر و فرزند آنان،جانبازان 25 درصدی و بالاتر و همسر و فرزند آنان تقسیم می شود.

سهمیه ایثارگران 5 درصد 
اینم سهمیه شامل جانبازان زیر 25 درصد است که همسر و فرزند آنان و همسر و فرزند رزمندگانی که به صورت داوطلب شش ماه در جبهه حضور داشتنداین سهمیه پر متقاضی ترین سهمیه بعداز مناطق است.
ستفاده از این درصد برای هر داوطلب فقط یک بار برای هر مقطع تحصیلی قابل استفاده است.
برای مثال یک داوطلب با استفاده از این سهمیه در یک دانشگاه قبول شده به هر دلیلی از دانشگاه انصراف بدهد دیگر در این مقطع تحصیلی نمی تواند از سهمیه استفاده کند.

سهمیه رزمندگان 
این سهمیه شامل بسیجیان،جهادگران جهاد کشاورزی و رزمندگان ستاد کل نیرو های مسلح است که باید حداقل 6ماه در جبه حضور داشته باشندو همچین افرادی که در زمان جنگ به عنوان سرباز و نیروی کادری در جبهه حضور داشتند.
سه چهارم مدت زمان حضور یا اگر بیشتر از شش ماه حضور داشتند شامل سهمیه رزمندگان می شوند.

سهمیه خانواده شهدا 
این سهمیه شامل پدر و مادر و خواهر و برادر شهید می شودو کسانی که قصد استفاده از این سهمیه را دارند فقط کافی است بند مربوط به تقاضانه رادر فرایند ثبتنام تکمیل کند.
همسر و فرزندان شهدا  و مفقودالاثر ها جزوه سهمیه خانواده شهدا به حساب نمی آیند بلکه شامل سهمیه 25 درصدبه بالا می شوند.

سهمیه بهیاران 
این سهمیه شامل تمام افرادی است که دارای دیپلم نظام قدیم یا نظام جدید در مدارس کار و دانش هستند که در رشته بهیاری درس خوانده اند.
ارزش این سهمیه به میزان 5 درصد و فقط برای ورود به پرستاری است.

سهمیه مناطق محروم 
سهمیه مناطق محروم به 40درصد از کد رشته های ناحیه ای و کشوری دوره روزانه برای دانشگاه های ایلام،بوشهر،کرمانشاه،کردستان،لرستان،
سیستان و بلوچستان ،هرمزگان،چهار و محال بختیاری به ساکنان بومی استان تعلق می گیرد.امکان انتقالی و تغییر رشته برای داوطلبان وجودندارد و تحصیل برای آنان رایگان است.

سهمیه کارمندان 
یک سهمیه ده درصدی برای شرکت در رشته های نوبت یا همان شبانه برای کارمندان دولت وجوددارد اما این سهمیه شامل همه ی کارمندان نمی شود.
تنها کارمندان رسمی،وزارت علوم،دانشگاه ها و موسسات آموزشی وابسته به وزارت علوم شامل این سهمیه هستند.

سهمیه فرزندان اساتید عضو هیئت علمیه 
اگر یکی از والدین داوطلب عضوهیئت علمی یک دانشگاه باشد با کسب 901درصد قبولی یک رشته در کنکور می توانید به دانشگاه مورد نظر خود انتقالی بگیرد و حتی امکان تغییر رشته برای وی وجوددارد.

آیا ممکن است در  کنکور از دو سهمیه استفاده کنیم؟
 

امکان استفاده از دو سهمیه در کنکور وجود ندارد درصورتی که داوطلب سهمیه نداشته باشد در گروه سهمیه مناطق قرار می گیرد و اینکه اگر سهمیه ای را داوطلب اعلام کرده باشد در دسته بندی آن سهمیه قرار می گیرد.

از کدام سهمیه ها می توانیم دوبار استفاده کنیم؟ 
از سهمیه مناطق می توانیم هربار که کنکور دادیم استفاده کنیمو محدودیتی ندارد اما برخی سهمیه ها مانند 5درصد ایثارگران و 25 به بالا محدودیت دارند

استفاده از سهمیه برای انتخاب رشته و انتخاب دانشگاه تاثیر بسیاری دارد و سهمیه شانس داوطلب را برای قبولی در رشته موردنظرش افزایش می دهد.
دانش آموزان باید هدف انتخاب رشته خود را براساس سهمیه ای که دارند برنامه ریزی کنند.



ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد