از چه زمانی برای کنکور درس بخوانیم؟

از چه زمانی برای کنکور درس بخوانیم؟

از چه زمانی برای کنکور درس بخوانیم؟

از چه زمانی برای کنکور درس بخوانیم؟ – شروع درس خواندن، نحوه آغاز آن و استفاده از منابع همیشه جرو دغدغه های دانش آموزان کنکوری بوده و هست، به همین علت است که بسیاری از آنها برای شروع درس خواندن امروز و فردا می کنند و با مکث و تردیدهای بیش از حد، زمان قابل توجهی را از دست می دهند؛ پاسخ به پرسش از چه زمانی برای کنکور درس بخوانیم موضوعی است که در این مقاله مورد بحث قرار گرفته و به طور قطع راهنمای تمام دانش آموزان در هر سطح و پایه ای از متوسطه دوم خواهد بود.

توضیحات و نکات برای هر سه پایه تحصیلی دسته بندی شده اند به ترتیب اولویت این چنین هستند:

  • استارت کنکور برای دوازدهمی ها
  • استارت کنکور برای یازدهمی ها
  • استارت کنکور برای دهمی ها
  1. تابستان

بدون شک تعطیلات سه ماهه تابستان بهترین فرصت برای دانش آموزانی است که پایه یازدهم را پشت سر گذاشته اند و در شرف ورود به پایه دوازدهم و کنکوری شدن قرار دارند؛ در این بازه زمانی فرصت زیادی در اختیار دانش آموز است که مباحث پایه های گذشته (یعنی دهم و یازدهم) را مجددا مطالعه، مرور و جمع بندی کند و در صورت توان و بهره مندی از زمان، بخشی از مطالب پایه دوازدهم را نیز پیشخوانی کند.

در تابستان چگونه درس بخوانیم؟

برای این کار نیاز به بهره مندی از برنامه درسی وجود دارد که یا باید خود تنظیم کنید و یا برای طراحی آن از مشاورین و برنامه ریزهای خبره کمک بگیرید؛ در مطالعه تابستان رعایت نکات زیر بسیار مفید هستند:

  • تناسب را بین مطالعه کردن و تست زدن برقرار کنید
  • مرور و تمرین را در دستور کار خود قرار دهید و حتما در برنامه درسی خود ایستگاه جبرانی داشته باشید
  • از چند منبعی بودن پرهیز کنید
  • استراحت کافی داشته باشید
  • با ساعات مطالعه کم شروع کنید و به تدریج آن را افزایش دهید
  • سعی کنید در دوره ها و کلاس های هنری یا ورزشی که به آنها علاقه دارید نیز شرکت کنید

اول پایه دهم را بخوانیم یا یازدهم؟

قبل از ورود به تعطیلات تابستانه دانش آموزان امتحانات پایه یازدهم را پشت سر گذاشته اند و به طور قطع مطالعه زیادی از این پایه داشته اند. به طور کلی سه حالت وجود دارد:

  1. شروع از پایه دهم

پایه دهم مباحثی دارد که پیش نیاز سال های بعد هستند و در صورتی که دانش آموز به خوبی آنها را نیاموخته باشد ممکن است در فهم و یادگیری دروس آینده نیز دچار مشکل شود؛ این خود علتی است که بسیاری از دانش آموزان مطالعاتشان را از پایه دهم آغاز می کنند.

  1. شروع از پایه یازدهم

دسته دیگری از دانش آموزان بر این باورند که چون پایه یازدهم را به تازگی به اتمام رسانده اند، تسلط بیشتری بر روی آن دانرد و بهتر است ابتدا آن را مرور و جمع بندی کنند سپس به سراع دیگر پایه ها بروند.

  1. مطالعه همزمان دو پایه

دسته سوم و پایانی دانش آموزان پخته تری هستند که تلاش می کنند هر دو پایه را همزمان و در راستای هم پیش ببرند؛ با توجه به این کار هم مطالب یازدهم را تثبیت می کنند و هم مرور صحیح و کلی برای مباحث دهم دارند.

یک اشتباه رایج

خواندن و به اتمام رساندن یک پایه یا کتاب و سپس شروع کردن پایه و کتاب های دیگر اشتباهی رایج در بین دانش آموزان کنکوری است؛ این کار انسجام مطالعاتی و تمرکز را از بین می برد و تاثیر زیادی نیز بر روی هدر رفت زمان دارد.

کدام روش بهتر است؟

نمی توان بهتر و یا بدتر بودن را برای اینها به کار برد، چون هر دانش آموز می بایست با شرایط خود پیش برود و روحیات و توامندی هایش را نیز در نظر بگیرد.
اما هماطور که گفته شد روش سوم (یعنی پیش بردن همزمان دهم و یازدهم) بهترین کار ممکن است و برای همه دانش آموزان با هر سطح تحصیلی مفید خواهد بود.

پیش خوانی چه لزومی دارد؟

با پیش خوانی دروس سال دوازدهم، دانش آموز آشنایی نسبی با دروس پیدا می کند؛ این کار باعث می شود تا در هنگام تدریس دبیر، مطالب را به شکل ساده تر و سریعتر یادگیرد و برای فهم آنها دچار مشکل نشود.

  1. مهرماه و با آغاز سال تحصیلی

عده قابل توجهی از دانش آموزان، تعطیلات تابستان را به استراحت و تفریح می گذارند و مهر را زمان شروع آماده سازی برای کنکور مقرر می کنند؛ افرادی که تابستان را از دست داده اند نباید خود را سرزنش کنند و یا تصور کنند که دنیا به آخر رسیده و دیگر نمی توانند به موفقیت برسند.

اصول مطالعه از مهرماه

  • برنامه مطالعاتی هماهنگ ها با برنامه درسی مدرسه
  • مطالعه هر سه پایه تحصیلی در طول هفته و تقسیم بندی آنها به شیوه اصولی، مقاله بهترین برنامه ریزی کنکور سراسری را مطالعه کنید
  • شرکت در آزمون های آزمایشی و کسب مهارت آزمون دادن و تست زنی
  • ترجیحا مطالعه و توجه به درسنامه را تا تعطیلات عید نوروز به پایان برسانید
  • منابع مناسب خود را تهیه و استفاده کنید
  • علاوه بر ساعات مطالعه، به تفریح و استراحت خود نیز اهمیت دهید و آنها را مانعی برای درس خواندن در سال کنکور ندانید

مزیت مهرماه برای مطالعه

در این بازه زمانی کلاس های مدارس نیز تشکیل شده اند و دانش آموز در محیطی آموزشی و شرایط یادگیری قرار دارد، در نتیجه بهره وری تحصیلی وی نیز بیشتر است و ذهن آمادگی بیشتری برای دریافت و پردازش مطالب دارد.
این موضوع دقیقا مسئله ای است که برعکس آن در دانش آموزان پشت کنکوری دیده می شود که سالها از آموزش و تحصیل به دور بوده اند و پس از بازگشت به این جریان باز هم توان و بهره وری قبل را ندارند.

  1. دی ماه و شروع ترم دوم

روزها یکی پس از دیگری در حال سپری شدن هستند و دانش آموزان به روز برگزاری کنکور نزدیک می شوند، اما باز هم عده ای وجود دارند که هنوز مطالعاتشان را آغاز نکرده اند؛ دی ماه را می توان آخرین فرصت برای این دسته از داوطلبان دانست، زیرا پس از آن شرایط بسیار سخت تر و زمان محدودتر خواهد شد.

آیا پس از عید نمی توان مطالعه را آغاز کرد؟

مطالب کنکور حجم زیادی دارند؛ از طرف دیگر یادگیری درست آنها به تکرار و تمرین نیاز دارد که زمان بر است. اگر دانش آموزی زمان کافی در اختیار نداشته باشد، مجبور است بخش هایی از بودجه بندی را حذف کند که این خود ضرر بزرگی به حساب می آید.

چطور از دی ماه درس بخوانیم؟

  • زمان بیشتری را به درس خواندن اختصاص دهید و دیگر کارهای خود را محدود کنید
  • از فضای اجتماعی و تلفن همراه فاصله بگیرید (مقاله اینستاگرام مانع بزرگ درس خواندن را در همین سایت مشاهده کنید)
  • برای انتخاب و استفاده از منابع درسی وسواس به خرج ندهید و زمان باقی مانده را برای تهیه منبع صرف نکنید
  • تمرکز بر روی تست زنی و اولویت قرار دادن حل تست
  • شرکت در آزمون های آزمایشی که شباهت زیادی با کنکور سراسری دارند و جامع هستند.
  • پیشبرد همزمان هر سه پایه و توجه بیشتر به سال دوازدهم
  • اطلاع از بودجه بندی های کنکور سراسری برای هر درس و پایه و طراحی برنامه ریزی بر اساس آن
  • کمک گرفتن از مشاوران خبره و کارآزموده که ترجیحا خود شرایط شرکت در کنکور سراسری را با موفقیت پشت سر گذاشته باشند

استارت کنکور برای یازدهمی ها

یازدهمی ها شرایط بسیار بهتر و زمان بیشتری نسبت به دانش آموزان دوازدهمی دارند، این یعنی اگر دانش آموز یازدهمی به فکر کنکور و آماده سازی خود برای شرکت در آن باشد، می تواند در زمان خود بسیار موفقتر از دیگران عمل کند و دستاوردهای بهتری را نیز کسب نماید.

یازدهمی ها کی شروع کنند؟

بهترین زمان برای شروع باز هم همان بازه تعطیلات تابستانه است که فرصت بی نظیری را در اختیار دانش آموز قرار می دهد؛ او می تواند مطالب سال دهم را مجدد مرور و جمع بندی کند و هیچ دغدغه دیگری برای ورود به سال یازدهم نداشته باشد، از طرفی قادر است با پیش خوانی یازدهم، این پایه را نیز تا حد زیادی برای خود آسان سازد.

ویژگی های برنامه ریزی ایده آل برای یک یازدهمی

  • شخصی سازی شده باشد، یعنی برای خود فرد و بر اساس مشخصات او طراحی شده باشد
  • ساعات مطالعاتی زیادی نداشته باشد و مرورها ماهانه باشند
  • یک منبع مشخص و کامل برای مطالعه در نظر گرفته شده باشد و دانش آموز دغدغه ای در رابطه با تامین منابع نداشته باشد
  • مطالعات هم به شکل مبحثی و هم به شکل درس به درس دنبال شوند
  • نسبت خواندن درسنامه به تست زنی ۶۰ به ۴۰ درصد باشد

استارت کنکور برای دهمی ها

دانش آموزان دهمی به تازگی وارد دوره دوم متوسطه شده اند و اغلب هیچ توجی به کنکور ندارند، به همین علت است که برنامه ریزی های زیادی نیز برای آماده سازی خود انجام نمی دهند؛ این در حالی است که اگر فردی از سال دهم و ابتدای مسیر به فکر کنکور باشد، شرایط بسیار درخشان و ایده آل تری نسبت به رقبای خود در آینده خواهد داشت.

بهترین زمان شروع برای دهمی ها

برخلاف پایه های دیگر، برای دهمی ها تابستان زمان مناسبی برای شروع نیست، زیرا هنوز هیچ مطلبی را از دوره دوم متوسطه نیاموخته اند، پس بهتر است تا مطالعات از همان ابتدای پایه دهم شروع شوند.

آیا دهمی ها هم به برنامه درسی نیاز دارند؟

درست است که این نیاز در دانش آموزان دهمی کمتر است، اما بله، آنها نیز به برنامه ریزی های اصولی و کنکوری نیاز دارند تا بتوانند آموخته های خود در مدرسه را به شکل دیگری نیز بخوانند و همه چیز را صرفا وابسته به مدرسه، امتحانات و سوالات تشریحی ندانند.

کنکوری درس بخوانید

تفاوتی ندارد که در چه پایه ای هستید و چه شرایطی که دارید، شما ملزم به مطالعه کنکوری دروس هستید که تفاوت زیادی با آموخته های شما در مدارس و نحوه تدریس معلمین دارد.

ویژگی سولات کنکور سراسری

  • تستی هستند
  • دارای محدودیت زمانی می باشند
  • سوالات به تفکیک درس و نوع (عمومی و یا اختصاصی بودن) تقسیم بندی شده اند
  • کنکور دارای نمره منفی است و در ازای هر سه سوال اشتباه یک پاسخ درست حذف می شود
  • کنکور ماراتنی ۴ ساعته است که وقفه ای در میان آن وجود ندارد
  • تعدا رقبای شما در کنکور سراسری بسیار بیشتر از کلاس و مدرسه هستند
  • دروس در کنکور سراسری دارای ضریب و ارزش های متفاوتی هستند

تمام موارد گفته شده جزو تفاوت های امتحانات مدرسه و کنکور نیز هستند، پس نمی توان با خواندن تشرحی مطالب در امتحانات شرکت کرد.

پس کنکور بخوانید، اما چطور؟

  1. تا می توانید تست بزنید

همانطور که گفته شد کنکور آزمونی تستی است، پس سعی کنید برای یادگیری، مرور و سنجش وضعیت خود تست زنی داشته باشید و پس از آن نیز به تحلیل تست های خود بپردازید تا مهارتتان در این زمینه بیشتر شود.

  1. به بودجه بندی های کنکور توجه داشته باشید

بخش هایی از کتاب درسی جزو حذفیات هستند و یا ارزشی برای طراحان کنکور ندارند، در نتیجه نیازی نیست که آنها را مطالعه کنید، در عوض بخش هایی وجود دارند که بسیار مهم هستند و طراحان نیز سوالات بیشتری از آنها طرح می کنند و شما نیز زمان بیشتری برای تسلط به آن مباحث بگذارید.

  1. شرکت در آزمون های آزمایشی شبیه ساز کنکور

این کار به شما کمک می کند تا در شرایطی مشابه کنکور قرار بگیرد و تجربه کسب کنید تا از مشکلات، سختی ها و دغدغه های جلسه آشنا شوید؛ علاوه بر آن اعتماد به نفس بیشتری به دست می آورید و تمرینی نیز برای تست زنی بیشتر خواهید داشت.

  1. از منابع تصویری غافل نشوید

متاسفانه امروزه نمی توان تنها با مطالعه کتاب کمک آموزشی خود را برای کنکور آماده نمود؛ کلاس های کنکوری، محتواهای آموزشی تصویری و صوتی با کیفیت وجود دارند که می توانند در این راه به شما کمک کنند.

  1. از مشاورین کمک بگیرید

مشاور قادر است شما را از نظر سطح تحصیلی، روانی و انگیزشی تقویت کند و استرس هایتان را نیز به مقدار قابل توجهی کاهش دهد.

  1. زمان را در نظر بگیرید

گفته شد که کنکور دارای محدودیت زمانی است، پس سعی کنید در تست زنی ها و آزمون هایتان زمان را در نظر بگیرید و قدرت مدیریت آن را به دست آورید.

برای کنکور ۱۴۰۲ از چه دروسی شروع کنیم؟

پیش از هر چیزی توجه داشته باشید که کیفیت مطالعه شما بسیار مهمتر از کمیت آن است؛ ممکن است فردی بیش از ۱۰ ساعت در طول روز را صرف مطالعه کند اما از این زمان تنها ۲ ساعت آن مفید و اصولی باشد و در طرف مقابل دانش آموز دیگری در روز ۴ ساعت را به مطالعه بپردازد و تمام آن زمان جزو مطالعه مفید او به شمار رود.

برای افزایش کیفیت مطالعات خود حتما نکات زیر را در نظر داشته باشید:
  • محیط مطالعه مناسبی برای خود انتخاب کنید و در صورت لزوم در آن مکان تغییراتی ایجاد کنید که برایتان حالت تحصیلی تری دارد
  • در رختخواب درس نخوانید
  • نوت برداری کنید
  • بلند بلند درس بخوانید
  • دروس را برای دوستان خود توضیح دهید و از آنها نیز بخواهید که همین کار را برای شما انجام دهند
  • از برنامه های درسی خود پیروی کنید و اجازه ندهید دروس بر روی هم انباشته شوند
حال پاسخ به سوال که برای کنکور ۱۴۰۲ از چه درسی شروع کنیم؟

برای دانش آموزان رشته علوم تجربی، دروس شیمی، زیست شناسی، ادبیات فارسی و ریاضیات از اهمیت بیشتری برخوردار هستند، پس لازم است تا اولویت مطالعه خود را به اینها اختصاص دهند و زمان بیشتری برایشان در نظر بگیرند.

دانش آموزان رشته ریاضی شرایط مشابه ای دارند، با این تفاوت که درس زیست شناسی برای آنها وجود ندارد و در عوض باید بر روی درس فیزیک تمرکز زیادی داشته باشند.

برای داوطلبان کنکور انسانی نیز این چنین است که می بایست از دروس اصلی خود شروع به مطالعه نمایند که زبان عربی، ادبیات فارسی، فلسفه، منطق و ریاضیات را شامل می شوند.

پاسخ به سوالات رایج دانش آموزان
اگر تا عید درس نخوانده باشیم، دیگر نمی توانیم به قبولی برسیم؟

شرایط و توانایی دانش آموزان با یکدیگر متفاوت است، بوده اند افرادی که پس از تعطیلات عید نوروز شروع به مطالعه کرده بودند و نتایج قابل قبولی را به دست آوردند. اما در نظر داشته باشید که:

  • در صورت شروع دیرهنگام باید بخش هایی از کتاب درسی را حذف کنید تا بتوانید زمان بیشتری برای مباحث مهم بگذارید
  • نیاز است که به شکل فشرده درس بخوانید و روزانه ساعت مطالعه زیادی داشته باشید
  • فرصت کمتری برای خواندن درسنامه دارید و باید عمده زمانتان را تست زنی کنید و در آزمون شرکت کنید
  • استرس و فشار بیشتری را متحمل خواهید شد

من قرار است امسال به پایه یازدهم وارد شوم و سال ۱۴۰۳ کنکور دارم، با توجه به تغییر ساختار کنکور و شاید حذف شدن آن، تکلیف من چیست؟

دانش آموزان کنکوری ۱۴۰۲ توجه داشته باشند که تغییرات ساختار کنکور اصلا به این معنی نیست که دیگر آزمونی در کار نخواهد بود و مطالعه ای نیز نیاز نیست؛ شما می بایست با برنامه ریزی درستی که توسط بهترین مشاورین طراحی شده اند مطالعه داشته باشید و از سریعترین زمان ممکن خود را آماده کنید.

حتما مقالات برنامه ریزی کنکور سراسری ۱۴۰۳ و برگزاری کنکور دو مرحله ای را بخوانید تا به جواب تمام سوالات خود برسید.

برای کنکور ۱۴۰۲ روزی چند ساعت درس بخوانیم؟

جواب این سوال به برنامه شما بستگی دارد و اینکه در چه فاصله زمانی تا کنکور قرار دارید؛ در حالت عادی بهتر است از ۴ ساعت در روز مطالعه را آغاز کنید و به مرور آن را افزایش دهید و دو رقمی کنید.

شرکت در آزمون های آزمایشی شانس قبولی را افزایش می دهند؟

با شرکت در آزمون های آزمایشی اتفاقات مثبت زیادی برای دانش آموزان می افتد که عبارت هستند از:

  • آشنایی با بودجه بندی های کنکور سراسری
  • آشنایی با تیپ تست ها در کنکور
  • افزایش مهارت های مدیریت زمان، تست زنی و حفظ آرامش
  • روبرو شدن با تعداد زیادی از تست ها که ممکن است عینا و یا مشابه آنها در کنکور آورده شود
  • قرار گرفتن در شرایط رقابتی با دیگر دانش آموزان و آگاه شدن از شرایط تحصیلی خود
  • آگاهی سریع از ضعف ها و قوت ها و امکان رفع آنها
اگر زمان کمی در اختیار داشته باشیم و فقط دروس پایه دوازدهم را بخوانیم شانس قبولی داریم؟

اصل پیش نیاز در کنکور سراسری موضوعی است که باید رعایت شود؛ به فرض که شما تمامی دروس و مباحث پایه دوازدهم را بخوانید، اما باز هم مشکلاتی وجود دارند که مانع رسیدن شما به موفقیت می شوند، مثل:

  1. ترکیبی بودن تست های کنکور

در کنکور سراسری تست ها یا چند قسمتی هستند و یا ترکیبی می باشند، برای پاسخ دادن به آنها لازم است تا دروس پایه را نیز آموخته باشید.

  1. اصل پیش نیاز

بسیاری از مباحث سال دوازدهم دارای پیش نیاز هستند که اگر دانش آموز آنها را نداند، در فهم و یادگیری مباحث دوازدهم دچار مشکلات جدی می شود.

اگر نتوانسته باشیم به خوبی خودمان را برای کنکور آماده کنیم باز هم می شود به قبولی امید داشت؟ در رابطه با رشته های بدون کنکور و تاثیر معدل چطور؟

درست است که جمعیت بزرگی از داوطلبان کنکور درصدهای منفی و یا صفر را به دست می آورند، اما بالا بودن جامعه آماری کنکور به گونه ای است که حتی اگر نیمی از رقبا کنار بروند، باز هم شرایط برای کسی که درس نخوانده است تغییری نمی کند؛ داوطلبانی که درس خوانده اند باز نگرانی هایی در رابطه با قبولی دارند.
حال خود فکر کنید که آیا بدون خواندن و آمادگی می توان در کنکور قبول شد؟

در رابطه با رشته های بدون کنکور

اغلب رشته هایی که به این شکل ارائه می شوند جزو رشته های عمومی، علوم پایه و مشترک هستند و هیچگاه رشته های پرمتقاضی مثل پزشکی، پیراپزشکی، مهندسی، حقوق و تربیت دبیر به این روش ارائه نمی شوند؛ از طرف دیگر دانشگاه های پذیرش کننده بدون کنکور اکثرا دانشگاه های پیام نور هستند که در ازای پرداخت هزینه این کار را انجام می دهند و قطعا سطح علمی و امکانات آنها با دانشگاه های مطرح دولتی بسیار متفاوت است و جای بحث و تامل زیادی دارد.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد