تفاوت دانشگاه های شبانه و روزانه

تفاوت دانشگاه های شبانه و روزانه

تفاوت دوره های روزانه و شبانه در این است که دانشجویانی که در دانشگاه سراسری روزانه قبول می شوند هزینه ای بابت شهریه پرداخت نمی کنند ولی دانشجویان دوره های شبانه باید هزینه ای نسبتا ناچیز پرداخت کنند که در ادامه به اختصاص شرح می دهیم دانشگاه های سراسری در سال های اواخر قرن 20 تاسیس شد که با مشکلاتی روبه رو بود هر یک از دانشگاه های معروف سراسری اسم های متفاوتی داشتن که با پیروزی دولت جمهوری اسلامی ایران تغییر اسم دادند دانشگاه های دولتی یا همان سراسری از رتبه قابل قبولی در سطح جهان بر خوردارند نحوه ی قبولی در این دانشگاه ها فقط با کنکور سراسری انجام می شود.

تفاوت دوره های روزانه و شبانه در شهریه

تفاوت دوره های روزانه و شبانه فقط در شهریه آنهاست به طوری که کسانی که در دوره های روزانه قبول می شوند از تحصیل رایگان بهره می برندو هزینه تحصیل دوره های روزانه را دولت پرداخت می کند برای  همه ی دانشجویان هزینه تحصیل و اعتبار مدرک از اهمیت به خصوصی بر خوردار است افرادی که در دوره های شبانه قبول می شوند باید شهریه پرداخت کنند که به دو صورت شهریه ثابت که شامل هزینه دانشگاه و خدمات است و شهریه متغیر که شامل هزینه واحد های انتخابی که هزینه هر واحد بستگی به آن درس دارد البته نا گفته نماند که شهریه دانشگاه سراسری دوره شبانه بسیار مناسب است.

تفاوت دوره های روزانه و شبانه در تعهد خدمت

تفاوت دوره های روزانه و شبانه در تعهد خدمت دانشگاه های سراسری به دلیل ارائه ی مدرک و شرایط تحصیل رایگان برای دانشجویان دوره ی روزانه هنگام پایان دروره تحصیل دانشجو بندی در مدرک موقت آنها قید می کنند که دانشجو باید به ازای تحصیل رایگان و پرداخت هزینه ها ار سوی دولت، به این مملکت خدمت کند که در صورت انجام ندادن این امر اصل مدرک تحصیلی به دانشجو واگذار نمی شود ولی دانشجویان دوره ی شبانه به دلیل پرداخت کردن شهریه از این امر معاف هستند و می توانند بعد از فارق التحصیل شدن اصل مدرک خود را دریافت کنند این خود یکی از شرایط مثبت برای دوره های شبانه است

تفاوت دوره های روزانه و شبانه در خدمات

تفاوت دوره های روزانه و شبانه در خدمات و زمان برگزاری کلاس های دوره ی شبانه و روزانه بر عکس شایعات به وجود آمده یکی است و زمان برگزاری و همه ی خدمات رفاهی و فرهنگی یکی است و در دوره های شبانه هیچ محدودیتی برای انتخاب واحد وجود ندارد و دانشجویان می توانند برای انتخاب واحد همانند دانشجویان دوره های روزانه عمل کنند تفاوت دوره های روزانه و شبانه در شرایطی خاص مانند خوابگاه و هزینه غذا است به این صورت که دانشجویان دوره ی روزانه از خوابگاه و هزینه غذا به نسبت دولتی و ارزان بهرهمند هستند و هیچ فشار مالی به دانشجویان دوره روزانه وارد نمی شود ولی هزینه خوابگاه برای دوره های شبانه دو تا سه برابر هزینه دوره های شبانه است که این خود یک فشار مالی برای دانشجو به حساب می آید البته نا گفته نماند هر دانشگاه به نسبت خوابگاه و شرایط خدماتی با هم متفاوت است و در کل می توان گفت کاملا به دانشگاه مربوط می شود که هزینه ها با هم تفاوت داشته باشد یا نه برای آگاهی از شرایط تحصیل در دانشگاه دلخواه و شرایط و نحوه ی پذیرش دانشگاه های دولتی می توانید با مشاوران و رتبه های برتر رشته تحصیلی خود در ارتباط باشید

دوره روزانه در دانشگاه یکی از بهترین انتخاب‌ها برای ادامه تحصیل است. برای تحصیل در دوره روزانه لازم نیست شما شهریه پرداخت کنید و دولت هزینه تحصیل شما را می‌پردازد.

برای تحصیل در دوره شبانه باید هر ترم مبلغی را به عنوان شهریه پرداخت کنید.

شهریه‌ای که در دوره شبانه پرداخت می‌شود، شامل دو قسمت است: شهریه ثابت، که شامل هزینه دانشگاه و خدمات است و شهریه متغیر، شامل هزینه واحدهای درسی است که شما هر ترم انتخاب می‌کنید.

البته باید این نکته را هم بدانید که شهریه دانشگاه سراسری در دوره شبانه در مقایسه با دانشگاه‌های آزاد و غیرانتفاعی بسیار مناسب است.

اگر شما می‌خواهید در دوره روزانه تحصیل کنید باید این نکته را بدانید که به ازای تحصیل رایگان در دانشگاه از شما تعهد خدمت گرفته می‌شود.

مدت زمان تعهد بستگی به رشته تحصیلی و منطقه تحصیلی شما دارد.

شما بعد از پایان دوران تحصیل تعهد دارید که در مدت زمان تعیین‌شده (معمولاً دو برابر مدت زمان تحصیل) برای دولت کار کنید.

در صورت انجام ندادن این امر اصل مدرک تحصیلی به دانشجو واگذار نمی‌شود.

دانشجویانی که از دوره شبانه دانشگاه فارغ‌التحصیل می‌شوند تعهدی در خصوص انجام کار در کشور ندارند و می‌توانند بلافاصله بعد از فارغ‌التحصیلی ریز نمرات و مدرک اصلی خود را بگیرند.

در دوره شبانه دانشگاه موظف به ارائه خوابگاه به دانشجویان پذیرفته‌شده نیست.

در نتیجه اگر می‌خواهید دانشگاهی را برای نوبت دوم در شهر دیگر انتخاب کنید حتماً شرایطش را با دقت بخوانید.

دانشجویانی که در دوره روزانه قبول می‌شوند، دانشگاه موظف به ارائه خوابگاه به آن‌هاست؛ مگر اینکه در دفترچه انتخاب رشته قید شده‌ باشد که خوابگاه ندارد.

هزینه غذای دانشگاه معمولاً برای دانشجویان شبانه بیشتر است.

درج عنوان نوبت دوم در مدرک دانشجو بستگی به قوانین و مقررات وزارت علوم و دانشگاه محل تحصیل دارد و در سال‌های مختلف متفاوت بوده‌ است.

تا اینجا تفاوت دوره های روزانه و شبانه را بررسی کردیم. اما این دو، شباهت‌هایی هم با هم دارند. مثلاً:

  • دوره شبانه و روزانه هر دو تحت نظارت وزارت علوم تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و نهادهای رسمی کشور می‌باشند.
  • دوره شبانه و نوبت دوم یکی هستند و تمام صحبت‌هایی که در مورد دوره شبانه گفته شد برای نوبت دوم نیز همان است.
  • امکانات آموزشی برای هر دو دوره شبانه یا روزانه یکسان است.
  • هر دو دوره چارت درسی یکسان دارند و زمان انتخاب واحدشان یکی است.
  • واحدهای درسی ارائه شده برای دوره شبانه و روزانه یکسان است. هر دو دوره شرایط برابری برای انتخاب درس و استاد دارند.
  • دانشجویان دوره شبانه و روزانه از تسهیلات وام دانشجویی و … به صورت یکسان برخوردار هستند.

با توجه به توضیحات داده شده به نظر شما روزانه بهتره یا شبانه ؟

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد