راهنمای انتخاب رشته پرستاری ظرفیت و دانشگاه های پذیرنده کنکور سراسری

راهنمای انتخاب رشته پرستاری ظرفیت و دانشگاه های پذیرنده کنکور سراسری

رشته پرستاری یکی از رشته های زیر مجموعه علوم تجربی است که از محبوبیت بالایی میان داوطلبان متقاضی کنکور تجربی برخوردار می باشد. با آغاز فرایند انتخاب رشته کنکور سراسری و انتشار دفترچه انتخاب رشته کنکور، داوطلبان علاقمند به رشته پرستاری می توانند از جزئیات پذیرش این رشته از قبیل زمان و نحوه انتخاب رشته و ظرفیت آن مطلع گردند.

رشته پرستاری از زیر مجموعه های کنکور تجربی است که انتخاب آن برای داوطلبان متقاضی شرکت در کنکور تجربی امکان پذیر است. رشته پرستاری هر ساله در دانشگاه های دولتی روزانه و پردیس خودگردان و دانشگاه آزاد ارائه می شود.

علاقمندان به رشته پرستاری پس از شرکت در کنکور سراسری و انتشار کارنامه اولیه خود می توانند پرستاری را نیز در فرم انتخاب رشته خود وارد نمایند. پس از انتشار دفترچه انتخاب رشته کنکور داوطلبان با مطالعه این دفترچه می توانند از ظرفیت پذیرش و دوره ها و دانشگاه های ارائه دهنده این رشته مطلع شوند. در ادامه این مقاله به معرفی رشته پرستاری پرداخته و سپس ظرفیت پذیرش این رشته در دانشگاه های مختلف کشور را بیان کرده و نکات مهم در خصوص انتخاب رشته پرستاری را توضیح داده ایم.

 

معرفی رشته پرستاری

داوطلبان برای رشته پرستاری بر این موضوع واقف اند که در طول دوره تحصیل بایستی از تمام درد ها و امراض اطلاعات کسب نمایند تا بتواند در مواجهه با آنان، بهترین مراقبت را انجام داده و به درست ترین حالت عکس العمل نشان دهند.

 

پرستاری در کنار آن که علم است، یک هنر بزرگ هم به حساب می آید، چرا که فرد در عین حال که باید دانش مورد نیاز برای این کار را داشته باشد، می بایست صبر فراوان و دقت عمل به خرج دهد تا بتواند به بهترین نحو وظیفه خود را انجام دهد.

 

رشته پرستاری به صورت دوره ی لیسانس 4 ساله می باشد یعنی 8 نیمسال تحصیلی را شامل می شود. تعداد واحد های درسی رشته پرستاری 130 واحد است که شامل دروس عمومی، پایه، اصلی، تخصصی، کارآموزی و کارآموزی در عرصه می باشند.

انتخاب رشته پرستاری

پس از اعلام نتایج اولیه کنکور سراسری و انتشار کارنامه اولیه هر فرد با مراجعه به سایت سنجش می تواند کارنامه خود را دریافت کرده و از نتیجه خود که شامل درصد مکتسبه در هر درس، رتبه و نمره خود مطلع گردد. آن دسته از افرادی که در کنکور تجربی شرکت کرده و مجاز به انتخاب رشته در دوره روزانه و پردیس خودگردان شدند، با آغاز انتخاب رشته کنکور می بایست دفترچه انتخاب رشته کنکور تجربی را دریافت کرده و با اطلاع از نحوه انتخاب رشته اقدام به تکمیل فرم انتخاب رشته خود نمایند.

 

لازم به ذکر است که رشته پرستاری تنها در دانشگاه های علوم پزشکی سراسری در دوره روزانه و پردیس خودگردان و همچنین دانشگاه های علوم پزشکی آزاد در ظرفیت عادی و مازاد ارائه می شود. تحصیل در رشته پرستاری در پردیس های خودگردان و دانشگاه آزاد تنها با پرداخت هزینه ممکن می باشد.

در صورتی که داوطلبان در فرم انتخاب رشته کنکور، یکی از دانشگاه های علوم پزشکی دارای شرایط خاص از جمله دانشگاه شاهد، دانشگاه علوم پزشکی ارتش و ... را انتخاب کرده باشند، علاوه بر انتخاب رشته می بایست در جلسه مصاحبه این دانشگاه ها که معمولا در انتهای مرداد ماه می باشد، شرکت نمایند.

علاقمندان به رشته پرستاری با مطالعه مقاله زیر می توانند از آخرین رتبه و کارنامه قبولی پرستاری سهمیه ایثارگران 5 درصدی دانشگاه سراسری مطلع گردند.

ظرفیت پذیرش رشته پرستاری

همانطور که پیش تر گفتیم رشته پرستاری تنها در دوره های روزانه، پردیس خودگردان، دانشگاه آزاد _ ظرفیت عادی و دانشگاه آزاد _ ظرفیت مازاد به صورت با آمون دانشجو می پذیرد. یکی از سوالاتی که پذیرفته شدگان کنکور تجربی با آغاز انتخاب رشته کنکور مسرانه در پی یافتن پاسخ آن هستند اطلاع از رشته ها و ظرفیت پذیرش هر دانشگاه در رشته پرستاری می باشد.

 

داوطلبان برای اطلاع از ظرفیت پذیرش رشته پرستاری هر دانشگاه می توانند به دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری مراجعه کرده و اطلاعاتی همچون نحوه پذیرش، ظرفیت پذیرش پرستاری هر دانشگاه مطلع شوند. در ادامه لیست دانشگاه های پذیرنده رشته پرستاری سراسر کشور و همچنین ظرفیت پذیرش هر دانشگاه به تفسیر بیان شده است.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد