جمع بندی کنکور

جمع بندی کنکور

کنکوری‌ها به خط پایان نزدیک می‌شوند و حال زمان آن است که با یک برنامه‌ریزی دقیق و اصولی، مطالب خوانده‌شده را مرور کرده و جمع بندی کنکور را انجام دهند. از آنجایی که کنکور، یکی از مهم‌ترین آزمون‌هایی است که هر فرد در طول زندگی‌اش می‌دهد و سرنوشت شغل و آینده او را تا حد زیادی مشخص می‌کند؛ بسیار مهم است که داوطلبین بتوانند بهترین عملکرد را داشته باشند.

جمع بندی کنکور از این نظر حائز اهمیت که به داوطلبان کمک می‌کند تا نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کرده و با تمرکز بیشتر بر روی مباحث مهم‌تر، آمادگی خود را برای کنکور افزایش دهند. در این مقاله، به معرفی بهترین روش‌ جمع بندی کنکور برای تمام رشته‌ها می‌پردازیم.

جمع بندی کنکور به چه معنا است؟

جمع بندی برای کنکور یکی از مهم‌ترین و ضروری‌ترین بخش‌های مطالعه شما در پایان مسیر کنکور است. جمع بندی به معنای مرور و طبقه‌بندی مطالب درسی به‌منظور تثبیت در ذهن و افزایش سرعت عمل و عملکرد در تست‌زنی است.

اهمیت برنامه جمع بندی کنکور

می‌خواهیم یک سؤالی از شما بپرسیم که شاید به نظرتان عجیب باشد! آیا تابه‌حال به‌صورت حرفه‌ای یک ورزش را دنبال کردید؟ اگر یک ورزش مثل شطرنج، تنیس یا پینگ‌پنگ را به‌طورجدی دنبال کرده باشید احتمالاً موضوعی که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد را دیده‌اید.
زمانی که شما یک ورزشکار حرفه‌ای هستید، تمرین شما منحصر به مسابقات نخواهد بود؛ اما زمانی که به مسابقات نزدیک می‌شوید، همه چیز متفاوت می‌شود. نوع و فشار تمرین تغییر خواهد کرد تا شما به بالاترین سطح آمادگی برای مسابقه برسید. ماراتن کنکور هم دقیقاً به همین شکل است!
شما به‌عنوان یک داوطلب کنکور سراسری، احتمالاً در تمام طول سال درس خوانده‌اید، تست زده‌اید و برنامه خود را پیش برده‌اید. اما با نزدیک شدن به انتهای مسیر این ماراتن، اوضاع کمی متفاوت می‌شود. شما باید تمام توانتان را بگذارید و آماده برداشتن گام‌های آخرتان باشید تا بتوانید از ماراتن کنکور پیروز بیرون بیایید. آنچه در انتهای این مسیر شما را آماده می‌کند، چیزی نیست جز داشتن برنامه جمع بندی کنکور!
اما نحوه جمع بندی کنکور به چه صورت است؟ بهترین روش برای این موضوع چیست؟ رتبه برترها در ماه‌های آخر چطور جمع‌بندی کرده‌اند؟ پاسخ تمام این سؤالات را در ادامه به شما می‌دهیم.

اهمیت مشاوره کنکور در زمان جمع‌بندی

مشاوره کنکور در زمان جمع‌بندی، می‌تواند به داوطلبان در موارد بسیاری کمک کند که برخی از مهم‌ترین‌ موارد آن عبارت‌اند از:

  • برنامه‌ریزی دقیق: مشاوره کنکور به داوطلبان کمک می‌کند تا با توجه به شرایط و نیازهای خود، برنامه‌ریزی دقیق و اصولی برای جمع‌بندی داشته باشند.
  • انتخاب منابع مناسب: مشاوره کنکور به داوطلبان کمک می‌کند تا منابع مناسب برای جمع‌بندی را انتخاب کنند و از اتلاف وقت و انرژی خود جلوگیری کنند.
  • تقویت نقاط ضعف: مشاوره کنکور به داوطلبان کمک می‌کند تا نقاط ضعف خود را شناسایی کرده و برای رفع آن‌ها برنامه‌ریزی کنند

بهترین زمان برای جمع بندی کنکور

بهترین زمان جمع بندی برای کنکور چه زمانی است؟ یکی از مهم‌ترین سؤالاتی که داوطلبین کنکور سراسری با آن مواجه هستند. قطعاً نمی‌توان یک پاسخ قطعی و کلی برای این سؤال در نظر گرفت؛ اما می‌توان با توجه به مسیر رتبه برترها، یک میانگین زمانی در نظر گرفت.
بهترین زمان برای جمع بندی کنکور، یک ماه مانده به کنکور است. البته این زمان می‌تواند برای داوطلبان مختلف، با توجه به شرایط و پیشرفتی که دارند، متفاوت باشد. اگر در ۱ ماه پایانی برنامه جمع بندی کنکور را به‌خوبی پیش ببرید؛ می‌توانید حسابی از رقبایتان جلو بیفتید.

بهترین روش جمع بندی کنکور

بی‌شک جمع بندی کنکور به روش رتبه های برتر، یک عنصر جدایی‌ناپذیر دارد؛ آن‌هم شرکت در آزمون‌های جامع است.
اگر می‌خواهید تمام مطالب را حداقل یک بار مرور کنید و در زمان محدودی که دارید عملکرد فوق‌العاده‌ای داشته باشید؛ آزمون‌های جامع را دست‌کم نگیرید. همچنین می‌توانید سؤالات کنکور سال‌های گذشته را نیز مرور کنید و از خودتان با آن‌ها آزمون بگیرید.
در نحوه جمع بندی کنکور، چند نکته اصولی است که باید آن‌ها را رعایت کنید. ابتدا آن‌ها را برایتان می‌گوییم و سپس به سراغ روش جمع بندی کنکور برای هر رشته می‌رویم.

اصولی که در برنامه جمع بندی کنکور باید رعایت کنید

همان‌طور که پیش‌تر به آن اشاره کردیم، جمع بندی یکی از مهم‌ترین گام‌ها در انتهای مسیر ماراتن کنکور است. اگر از این بخش غافل نشوید، بی‌شک می‌توانید از رقبایتان حسابی پیشی بگیرید. در برنامه جمع بندی کنکور باید به ۳ اصل مهم دقت کنید که عبارت‌اند از:

1. خواندن مطالب جدید ممنوع است!

اگر در دوران جمع بندی کنکور هستید؛ هرگز سراغ مطالب جدیدی که پیش‌تر آن‌ها را مطالعه نکردید، نروید. در این دوران باید مطالبی که قبلاً مطالعه کردید را مرور کنید و برای آن مباحث تست بزنید. اگر هر روز یک تعداد معینی تست را در برنامه جمع بندی کنکور خود قرار دهید، تا روز کنکور دستتان حسابی راه می‌افتد.

2. نقطه‌ضعفتان را بشناسید

دوران جمع بندی کنکور بهترین زمانی است که شما می‌توانید به‌واسطه تست‌هایی که می‌زنید، نقطه‌ضعف‌های خودتان را پیدا کنید. سپس می‌توانید خلاصه‌نویسی‌های خودتان را برای آن مبحث مجدد مطالعه کنید و تست‌های بیشتری در آن مبحث بزنید.

3. قرار نیست تمام منابع را دوباره مطالعه کنید!

بسیاری از داوطلبین به‌اشتباه تصور می‌کنند در دوران جمع‌بندی، باید تمام منابع را از ابتدا بخوانند؛ اما واقعیت این‌طور نیست! شما داوطلبین در برنامه جمع بندی کنکور خود می‌توانید از خلاصه‌نویسی‌هایی که در طول سال داشته‌اید، استفاده کنید.

حدود ۳ سال قبل که خودم داوطلب کنکور سراسری انسانی بودم، بزرگ‌ترین دغدغه‌ام مرور و جمع‌بندی مطالب بود. در تمام طول سال تحصیلی، برنامه مطالعه‌ام را همراه مشاورم به بهترین شکل پیش برده بودم، اما در ماه‌های پایانی مدام نگران این بودم که چطور آن حجم مطلب را به یاد بیاورم؟ برنامه جمع بندی کنکور، همان چیزی بود که من را نجات داد. به کمک مشاورم یک برنامه جمع بندی برای ماه پایانی در نظر گرفتیم و همین موضوع نیز باعث شد بتوانم رتبه بسیار خوبی در کنکور به دست بیاورم.

جمع بندی کنکور تجربی و ریاضی

ازآنجایی‌که گروه‌های تجربی، ریاضی و انسانی درس‌های مختلفی برای مطالعه دارند و ماهیت آن‌ها نیز متفاوت است؛ دانش‌آموزان باید متناسب با رشته تحصیلی خود، نحوه جمع بندی کنکور را یاد بگیرند. در این بخش اصول کلی که باید در برنامه جمع بندی کنکور برای هر زیرگروه به آن توجه کنید را برایتان بازگو می‌کنیم.

برنامه جمع بندی کنکور تجربی

نحوه جمع بندی کنکور، در رشته تجربی به دلیل بالا بودن رقابت، از اهمیت بالاتری هم برخوردار است. در بخش می‌خواهیم نحوه جمع بندی ۲ درس مهم این رشته را برایتان بگوییم.

1. روش جمع بندی درس زیست

درس زیست‌شناسی در کنکور تجربی ضریب ۱۲ دارد، به همین دلیل نیز از اهمیت بسیار بالایی برای داوطلبین برخوردار است. درس زیست یکی از دروس مفهومی در رشته تجربی است و روش جمع بندی آن نیز باید متناسب با ماهیت این درس باشد.

  • جمع بندی دروس اختصاصی مانند زیست که یک درس مفهومی است با دروس حفظی‌ای نظیر ریاضی متفاوت است.
  • یکی از بهترین روش‌ های جمع بندی کنکور برای درس زیست، ورق زدن سریع صفحات کتاب یا جزوه کمک‌آموزشی به‌صورت فصلی است.
  • یعنی بجای آنکه هر فصل را صفحه صفحه مجدد بخوانید، صفحات آن فصل را سریع ورق بزنید و هر کجا نیاز به تسلط بیشتر داشتید، بیشتر زمان بگذارید.
  • در انتهای مرور هر فصل نیز می‌توانید با استفاده از تست‌های استاندارد، جمع‌بندی کنید.

2. جمع بندی درس شیمی

برخی از درس‌ها مانند شیمی، ترکیبی از ماهیت حفظی و یادگیری دارند. به طبع نحوه جمع بندی کنکور این درس‌ها متفاوت خواهد بود. برای تسلط بر این درس‌ها، نیاز به‌مرور دو مرحله‌ای دارید:

  • مرحله اول: خلاصه‌نویسی و جمع بندی
  • مرحله دوم: مرور قسمت‌های حفظی و استفاده از تست‌ها

برنامه جمع بندی کنکور ریاضی

جمع بندی در کنکور ریاضی به دلیل تعداد بالای فرمول‌هایی که باید یاد بگیرید، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در این قسمت مانند بخش گذشته نحوه جمع بندی کنکور ۲ درس مهم رشته ریاضی را برایتان خواهیم گفت.

جمع بندی کنکور درس ریاضی و فیزیک

برخی از دروس در کنکور سراسری، مانند ریاضی و فیزیک، ماهیت یادگرفتنی دارند. به این معنی که درک عمیق و یادگیری کامل مفاهیم این دروس برای موفقیت در کنکور ضروری است. در ادامه، به چند روش کلیدی برای جمع‌بندی این دروس در دوران جمع‌ بندی کنکور اشاره می‌کنیم:

  • تمرکز بر فرمول‌ها و مفاهیم کلیدی: در درس‌هایی مانند فیزیک و ریاضی، تسلط بر فرمول‌ها و مفاهیم پایه، نقشی اساسی در حل تست‌ها دارد. در این مرحله، لازم است با دقت و تمرکز، به‌مرور و یادگیری کامل این مفاهیم بپردازید.
  • خلاصه‌نویسی و یادداشت‌برداری: برای تثبیت مفاهیم و فرمول‌ها، خلاصه‌نویسی و یادداشت‌برداری دقیق از نکات مهم، مثال‌ها و راه‌حل‌های تست‌ها بسیار مفید خواهد بود. این کار به شما کمک می‌کند تا در زمان جمع‌ بندی کنکور، به‌سرعت به مطالب کلیدی دسترسی پیدا کنید.
  • حل تست‌های کنکور: مرحله‌ی مهم بعدی، حل تست‌های کنکور سال‌های گذشته و تست‌های تألیفی استاندارد مرتبط با هر مبحث است. حل تست به شما کمک می‌کند تا با نحوه‌ی طرح سؤالات در کنکور آشنا شده و درک خود را از مفاهیم بسنجید.
  • تحلیل و بررسی تست‌ها: پس از حل تست، به تحلیل و بررسی دقیق پاسخ‌ها، اعم از پاسخ‌های صحیح و غلط، بپردازید. این کار به شما کمک می‌کند تا نقاط ضعف خود را شناسایی کرده و برای رفع آن‌ها برنامه‌ریزی کنید.
  • مرور و جمع‌بندی: درنهایت، با مرور خلاصه‌نویسی‌ها و یادداشت‌های خود، به تثبیت و جمع‌بندی مطالب در ذهن خود بپردازید.

جمع بندی کنکور انسانی

رشته انسانی از آن دسته رشته‌هایی است که اکثر دروس در آن حفظی هستند؛ به همین دلیل هم جمع بندی کنکور از نان شب برای داوطلبین انسانی واجب‌تر است. در بخش می‌خواهیم دو روش متداول برای جمع بندی کنکور انسانی را به شما بگوییم، اما فرصت نمی‌شود که نحوه جمع بندی کنکور را درس به درس برای رشته انسانی بازگو کنیم.

  • روش جمع‌بندی زیگوراتی: این روش متمرکز بر تنوع درسی است. در روز اول، مرور 5 درس مختلف را آغاز می‌کنید و به‌تدریج، تعداد درس‌ها را تا رسیدن به یک درس در روز کاهش می‌دهید. این روش برای داوطلبانی که بیشتر حجم مطالعات خود را به نیمسال دوم موکول کرده‌اند، مناسب است.
  • روش جمع ‌بندی کنکور سه روز یک‌بار: این روش محبوب‌ترین برنامه جمع بندی کنکور در بین داوطلبان کنکور انسانی است و رتبه برترها نیز از آن استفاده می‌کنند. در این روش، روز اول را به شرکت در یک آزمون جامع، اختصاص می‌دهید. می‌توانید از منابع کمک‌آموزشی برای برگزاری این آزمون در منزل استفاده کنید.

سخن پایانی

همان‌طور که در این مقاله اشاره کردیم، جمع بندی کنکور، یکی از مهم‌ترین گام‌ها در انتهای مسیر ماراتن کنکور است. یادتان باشد هر درس متناسب با ماهیتی که دارد، نحوه جمع بندی متفاوتی خواهد داشت. با استفاده از روش‌های صحیح جمع بندی، می‌توانید شانس خود را برای کسب یک رتبه عالی در کنکور افزایش دهید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد