حواس پرتی عامل اصلی فراموشی مطالب درسی

حواس پرتی عامل اصلی فراموشی مطالب درسی

در دنیای پرهیاهوی امروزی، حفظ تمرکز هنگام مطالعه می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. عوامل حواس‌پرتی متعددی مانند تلفن‌های همراه، شبکه‌های اجتماعی و نگرانی‌های روزمره می‌توانند تمرکز ما را مختل کرده و کیفیت مطالعه را به‌شدت کاهش دهند.
چطور تمرکز کنیم برای درس خواندن؟ در این مقاله، به بررسی راهکارهای عملی و اثربخشی مانند استفاده از تکنیک پومودورو، یادگیری فعال، برنامه‌ریزی، بستن یک کش به دست و… برای افزایش تمرکز هنگام مطالعه می‌پردازیم. با به‌کارگیری این راهکارها می‌توانید به‌طور مؤثرتری مطالعه کنید، مطالب را عمیق‌تر یاد بگیرید و درنهایت به اهداف خود در کنکور برسید.

چه عواملی باعث عدم تمرکز در درس خواندن می‌شوند؟

عوامل متعددی می‌تواند سبب عدم تمرکز در درس خواندن شود که در اینجا به رایج‌ترین‌ موارد اشاره خواهیم کرد.

عوامل درونی مؤثر بر تمرکز هنگام مطالعه

  • خستگی و کمبود خواب: نداشتن خواب کافی می‌تواند تمرکز و قدرت یادگیری را به‌شدت کاهش دهد.
  • اضطراب و استرس: اضطراب و افکار مزاحم می‌توانند تمرکز را مختل کرده و مانع یادگیری شما شوند.
  • عدم انگیزه: یکی از رایج‌ترین دلایلی که سبب عدم تمرکز در درس خواندن می‌شود، این است که درسی که در حال مطالعه آن هستید را دوست نداشته باشید.
  • نداشتن برنامه درسی: نداشتن یک برنامه درسی منظم می‌تواند اضطراب شما را در طول روز افزایش دهد و همین امر نیز به‌صورت مستقیم روی تمرکز شما تأثیر می‌گذارد.

عوامل بیرونی مؤثر بر تمرکز هنگام مطالعه

  • محیط نامناسب: سر و صدا، نور نامناسب و دمای نامطلوب می‌توانند تمرکز شما هنگام مطالعه را مختل کند.
  • وسایل دیجیتال: تلفن همراه، لپ‌تاپ و تبلت می‌توانند وسوسه‌برانگیز باشند و توجه شما را از مطالعه دور کنند. همچنین کانال‌هایی که در آن عضو هستید، می‌توانند اطلاعات زیادی به ذهن شما وارد کنند و همین موضوع باعث عدم تمرکز شما شود.
  • افراد مزاحم: افرادی که دائماً اخبار بد و اضطراب‌آور را به شما می‌دهند و ذهنتان را درگیر می‌کنند، می‌تواند تمرکز شما را تحت تأثیر قرار دهد.

اهمیت مشاوره کنکور در افزایش تمرکز هنگام مطالعه

شاید تعجب کنید اگر به شما بگوییم که مشاوره کنکور و برنامه‌ریزی درسی می‌تواند تأثیر بسیار زیادی بر افزایش تمرکز هنگام مطالعه بگذارد. چگونه؟!
زمانی که شما یک برنامه درسی منسجم و منظم داشته باشید که بر اساس توانایی‌های خودتان تنظیم شده باشد، بسیار راحت‌تر می‌توانید اضطرابتان در سال کنکور را مدیریت کنید. حالا شاید بپرسید اضطراب چه ربطی به تمرکز داره؟!

بنابراین با توجه به نکاتی که بالاتر به آن‌ها اشاره کردیم، مشاوره کنکور می‌تواند مسیر پرپیچ‌وخم کنکور را برایتان هموارتر کند. شما می‌توانید با حضور یک مشاور متخصص و باتجربه یک برنامه درسی متناسب با توانایی‌های خودتان داشته باشید. اضطرابتان مدیریت شود و درنتیجه تمرکزتان هنگام مطالعه افزایش پیدا کند. برای اطلاعات بیشتر به صفحه مشاوره کنکور مراجعه کنید.

راه های افزایش تمرکز برای درس خواندن

«چگونه هنگام مطالعه تمرکز کنیم؟»، یکی از سؤالات مهمی که ذهن اکثر دانش‌آموزان کنکوری را به خود درگیر کرده است. در ادامه این مقاله می‌خواهیم ۷ راه افزایش تمرکز هنگام مطالعه را برای شما بگوییم.

1. مطالعه فعال داشته باش

مطالعه فعال یکی از روش‌های صحیح درس خواندن است که باعث می‌شود مطالبی که خوانده‌ایم، به‌راحتی از ذهنمان فراموش نشوند. البته اگر می‌خواهید سایر روش‌های مطالعه بدون فراموشی را یاد بگیرید، به شما توصیه می‌کنم مقاله ما درباره روش صحیح مطالعه بدون فراموشی را بخوانید.
زمانی که در حال مطالعه یا تست‌زنی هستید، باید یادگیری فعال داشته باشید. یعنی چی؟ یعنی یک مداد یا اتود در دست داشته باشید و دور نکات یا کلمات مهم خط بکشید. این کار باعث می‌شود تا حواستان به سایر موارد پرت نشود و تمرکز هنگام مطالعه را افزایش می‌دهد.


2. یک کاغذ و خودکار کنار خودت بذار

شاید به‌ظاهر، این یک توصیه عجیب باشد! اما در واقعیت این‌طور نیست. یکی از بهترین راههای افزایش تمرکز هنگام مطالعه این است که یک کاغذ و خودکار کنارتان داشته باشید؛ تا هر فکری به ذهنتان آمد، تیتروار روی آن بنویسید.

یک زمانی را برای فکر کردن به فکرهایی که روی کاغذ آوردید، معین کنید. پس از انجام این کار، چون می‌دانید قرار است در تایم مقرری به آن فکرها، فکر کنید؛ کمتر ذهنتان درگیر می‌شود.


3. یک کش به دستت ببند!

ممکن است برای بعضی از دانش‌آموزان نوشتن افکار روی کاغذ، ایده مناسب و کارآمدی نباشد. در این صورت می‌توانید یک کش به دست خودتان ببندید و هرزمان فکری به ذهنتان آمد؛ کش را بکشید! درد ناشی از این کار باعث می‌شود به خودتان بیایید و مجدد روی درستان تمرکز کنید.


4. از تکنیک پومودورو استفاده کن

اگر جزو آن دسته از دانش‌آموزانی هستید که نمی‌توانید مدت زیادی پای درس بنشینید، تکنیک پومودورو مناسب شما است. تکنیک پومودورو یکی از کارآمدترین راه‌های افزایش تمرکز هنگام مطالعه است. در این تکنیک، ۲۵ دقیقه درس می‌خوانید و ۵ الی ۱۰ دقیقه استراحت می‌کنید. اگر می‌خواهید تکنیک پومودورو را به‌طور کامل یاد بگیرید، حتماً مقاله تکنیک پومودورو برای درس خواندن را بخوانید.


5. اطلاعات ورودی مغزت رو کنترل کن!

بسیاری از دانش‌آموزان زمانی که تایم استراحت می‌شود، پیش خانواده خود می‌روند و ناگهان کوهی از اطلاعات فامیل و کارهای پدر و مادر وارد ذهن او می‌شود. یا ممکن است در تایم استراحت سری به شبکه‌های اجتماعی خود بزنند و با اخبار اضطراب‌آوری روبرو شوند. این کار باعث می‌شود زمانی که مطالعه خود را شروع می‌کنند، تمام آن اطلاعات مجدد به ذهنشان بیاید و تایم مفید مطالعه کاهش یابد.
برای اینکه بتوانید اطلاعات ورودی مغرتان را کنترل کنید، می‌توانید شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام را از گوشی خودتان حذف کنید و کانال‌هایی که در تلگرام در آن‌ها عضو هستید را بسیار محدود کنید.


6. میزتو شلوغ نکن

مثلاً اگر می‌خواهید در تایم اول برنامه درسیتان زیست بخوانید، تمام کتاب‌های مربوط به برنامه تمام روز را روی میزتان نگذارید. زمانی که شما تمام کتاب‌ها را روی میزتان می‌گذارید، مدام چشمتان به آن‌ها میوفتد و استرس انجام ندادن فلان کار را می‌گیرید. این امر به‌شدت تمرکز هنگام مطالعه را پایین می‌آورد.

من همیشه در ابتدای روز، تمام کتاب‌های مربوط به برنامه همان روز را روی میزم قرار می‌دادم و همیشه استرس این را داشتم که به برنامه‌ام نرسم؟! زمانی که مشاور کنکورم به من توصیه کرد در هر تایم مطالعه فقط یک کتاب را روی میزم بذارم و میز را شلوغ نکنم، با خودم گفتم اصلا چه ربطی دارد؟! اما یکی دوبار که این روش را امتحان کردم، متوجه شدم که به طرز عجیبی تمرکزم هنگام مطالعه زیاد شده است.


7. همیشه دنبال سکوت مطلق نباش!

سکوت مطلق شاید در ابتدای تایم مطالعه بتواند به شما کمک کند تا تمرکزتان بالا برود، اما در طولانی‌مدت عملکرد آن دقیقاً برعکس می‌شود. سکوت مطلق در طولانی‌مدت باعث می‌شود ذهنتان خسته شود و بیشتر به موضوعات دیگر بپردازد. همچنین در زمان کنکور نیز شما شاهد سکوت مطلق نخواهید بود و اگر پیش از روز کنکور به این موضوع عادت نکرده باشید، در آن روز حسابی اذیت می‌شوید.

سخن پایانی

تمرکز هنگام مطالعه مهارتی کلیدی برای یادگیری عمیق و مؤثر است. با به‌کارگیری راهکارهای عملی ارائه‌شده در این مقاله برای افزایش تمرکز هنگام مطالعه، می‌توانید تمرکز خود را افزایش دهید، به‌طور مؤثرتری یاد بگیرید و درنهایت به هدف خود برسید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد